تغییرات سلولهای مغزی و کمک به کنترل قندخون

 10 فوریه 2017- تغییرات کوچکی در یک مجموعه از سلولهای مغزی می‌تواند به کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت کمک کند. دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی Yale به منظور درک بهتر نقش نورونهای مغزی در کنترل اشتها و تأثیر آنها بر مقدار قندخون این تحقیقات را انجام دادند.

 نویسنده‌ی ارشد این پژوهش پرفسور Sabrina Diano می‌گوید: ما دریافتیم که تغییراتی در اندازه‌ی میتوکندریها(ارگانل‌های کوچک موجود در سیتوپلاسم که مسئول تولید انرژی سلول هستند) در برخی از سلولهای خاص در مغز، می تواند کلید کنترل قندخون در محدوده‌ی ایمن باشد.

در این مطالعه از موشها استفاده شد، دانشمندان دریافتند که میتوکندریها بطور قابل توجهی توسط پروتئینی بنام DRP1 یا dynamin-related protein 1، تغییر سایز می‌دهند، این پروتئین در برخی  حیوانات وجود دارد و برخی دیگر حذف شده است.

پرفسور Diano می‌گوید: ما دریافتیم که هنگامی‌که فعالیت DRP1 در نورونها ناپدید می‌شود، نورونها  به تغییرات قند خون حساس‌تر می‌گردند.

محققان از اینکه این تغییرات در زیر گروه کوچکی از نورونها در افزایش مقدار قندخون در طول ناشتا قابل توجه است، حیرت کردند. به گفته‌ی پرفسور Diano دلیل این اتفاق اینست که این نورونها به دلیل پاسخ ضد هیپوگلایسمی( counter-regulatory response) فعال می‌شوند.

او توضیح داد: مغز کاهش قندخون را احساس کرده و سیگنالهایی به ارگانهای محیطی مانند کبد به منظور افزایش تولید گلوکز ارسال می‌کند.

این یافته‌ها به اطلاعات موجود درباره‌ی چگونگی حفظ قندخون در محدوده‌ی ایمن، زمانیکه بدن با افت قند خون یا افزایش آن مواجه می‌شود -برای مثال هنگام روزه ‌داری یا هنگام افزایش ناگهانی قند پس از صرف غذا- افزوده شد.

این نتایج می‌تواند برای کمک به جلوگیری از افت قندخون در بیماران مبتلا به دیابت بکار گرفته شود اگر چه شانس انجام این مطالعه بر روی انسان در آینده‌ی نزدیک کم است. نتایج این تحقیق درمجله‌ی Cell Metabolism منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/brain-cell-changes-could-help-control-blood-sugar-levels-92188855.html